Norrlandsturnén

 

~ VARNING FÖR LÄNGSTA INLÄGGET NÅGONSIN! ~

Läs det gärna ändå!

 

I början på augusti skulle mammsen, pappsen, vovvarna och jag susa norrut på utställning i Svenstavik. Meningen var att jag skulle följa med några dagar och sen åka hem på Musik&Motor festival men det blev inte riktigt så.. Det var ett hejdundrans knepande och knåpande för att hitta en smidig resa hem från norr, skulle liksom bl.a. innebära en övernattning i Östersund. Kan ju i och för sig vara trevligt men då tog lusten för norrlandssemester överhanden! Mjukisbyxor, hjortronletande, renar, inlandsbanan, kortspelande, blåbärsplockning, broderande, massa lingon, korvgrillning halva nätterna när det aldrig blir riktigt riktigt mörkt och bara mys! Vem sjutton kan motstå det?! Kör en liten bildsammanfattning! Ååh blir alldeles nostalgisk, vill igen!

 

Snyggade till alla vovvar inför utställningen och Jaffa

fick stå modell

Den här toan i Lit är tydligen utsedd till Sveriges finaste

mack-toa för några år sedan!

Minns att jag varit där tidigare och den ÄR fin!

Dunderklumpen i... Strömsund?

Gillade skylten skarpt! En Runälg!


Ett ställe som ni alla måste besöka är Tallbackens camping som ligger en bit utanför Umeå, den är helt underbar! Är en man som har den och det måste vara den finurligaste människan på detta klot! Han har en liten gammeldags lanthandel, lite servering, en loppis och tusen och en påhittiga saker! Fågelholkar som ser ut som husvagnar, mini MC-museum, garagepub... ALLT!

 

Tallbackens underbara camping!

En flygande veteranmoped är alltid bra att ha på staketet!

Världens största smörkniv finns på Tallbacken! 5 m lång och 300

kilo tung om jag minns rätt.. eller var det tvärtom?

Dalmatinerlatrinen! Heelt klockren!

Åkte över en hög fin bro! Någonstans mellan Dorotea och Umeå

Stannade till för att låta vovvarna springa av sig lite i skogen

Stort fiskespö = stor fisk!

Älgfamiljen i Arvidsjaur! Klappade dem och pratade vänligt

med dem fast de var inte så pratglada.. rätt stela. Men fina!


Färden gick åt norr, norr, norr och vi hittade en liten camping utanför minibyn Moskosel och stannade där i två nätter. Kärlek! Blev störtförälskad! Så otroligt underbara människor träffade vi där också. Holländare som var påväg till Nordkap, en dam från Umeå som var jättego, andra holländare, cykelturister och ja, kort sagt några helt helt underbara människor! Nu blir det lite tjatiga bilder men det är bara att snurra på neråt om ni inte orkar titta. De måste bara få vara med för jag är kär!

 

Älskade Moskosel! ♥ En riktig pärla!

Söt stengubbe som kanske hette just Sten? Moskosel!

Grillade korv och träffade underbara människor halva natten ♥

Dagen därpå, vacker morgon i Moskosel!

Pappa åt en läskig fisk men den var god!

Vackra vackra Moskosel! Fick en plats i mitt hjärta den där lilla byn ♥

Mys runt eld i gott sällskap är något av det bästa jag vet ♥

Våran husbil och myys

Var fler som tyckte att det var fint, fota fota! Dom hade dock

en aning flashigare kameror än mig ^^ Neo is the shit!

Norrlandskärlek ♥

 

Vi rullar vidare norrut! Nu rör vi oss mot Jokkmokk! Passerar polcirkeln där vi stannar till, fikar och allmänt turistar innan vi susar vidare till ett ställe som ska vara jättefint att stå på. Det var fint men vi gillade polcirkeln mycket mer så rullar tillbaka de ca två milen och bosätter oss helt simpelt på polcirkeln för en natt. Det känns lite spännande! Fullmåne på polcirkeln... kan det bli så mycket bättre?

 

Duktiga vovvarna åker husbil, Kimmo sover på Jaffas rygg ♥

Har hört att man ska krama träd så varför inte krama polcirkelpelare?!

Mamma är en del av polcirkeln!

Jag med för den delen :)

Utsikt uppifrån huset ovanför långa trappan

Okej seriöst, VÄRLDENS coolaste mjukisgädda! Den hade t.o.m.

rom i magen!! Var så sugen och nu ångrar jag att den

inte fick följa med hem...

Det fick dock ett par mystofflor göra :) Mamma köpte en mjukisren, han

heter Reinhold!

Polcirkeln by night

 

Hej och hå, nästa ställe! Otroligt fint fast jag kommer inte ihåg var det var och vi stannade inte där heller. Men som sagt så var det fint! En bit nedanför Boden kanske?

Vi hamnade på urusla vägar och tuffade fram i sakta mak. Lite synd om mamma som körde men jag och pappa hann se desto mer, det är vackert i norrland! Ååh vi åkte över en asläskig smal bro som jag har tappat namnet på... sjuuukt högt upp var vi och den såg inte ut som att den skulle hålla! Det var någon sevärdhet..? Hursomhelst så kom vi till Nyåker, ingen reagerade. Plötsligt insåg vi att det är ju här de goda pepparkakorna görs!! Då var vi tvungna att stanna och köpa sånna så nu har jag massa adventsfika!

 

Pepparkaksbutiken!

 

Passerade även Burträsk påvägen, stället som Västerbottenosten kommer ifrån. Vi tänkte gå på Ostens hus men hela samhället var så tragiskt tyvärr så vi susade vidare istället. Så småningom kom vi till Trehörningsjö, ett ministälle några mil utanför Ö-vik. Var skeptiskt till en början men det visade sig vara trevligt ändå!

Fin brygga med bastu och bad, vill också ha en sån!

Trehörningsjö

Grillkåta, myshus och utomhusdusch!

Min kära älskade bärplockare! Tant ända in i själen är jag ibland!

Tog oss en minigolfrunda, kul!! Bär emot att erkänna att mamma

vann, men det var jämt som sjutton! Kom inte sist i alla fall ;)

Ibland är vardagliga saker fina! På en toa i Trehörningsjö

kan man finna mycket av lite!

 

Efter två veckor börjar resan gå mot sitt slut och i Trehörningsjö ringer plötsligt telefonen! En glad nisse från Uppsala som undrar om allt känns okej inför skolstart, med boende, cykel och allt! Förvånande men väldigt glädjande och verkligheten slår till med full kraft, inser att skolstarten är ca 5 dagar bort men blir inte nervös, bara laddad!

 

Små grå trängs lite för att komma åt vattenskålen samtidigt,

resultat- dom fastnar och ber mig olyckligt om hjälp!

 

Sista anhalten på resan är min föredetta hemstad Sundsvall där jag ska hinna möta Axel en snabbis för att få låna lite skolböcker. Först ska vi dock passera Höga Kusten bron - en av mina favoriter! Älskar broar!! De med vatten under! Har lärt mig nu också att man ska hålla andan när man åker över den här bron, gör man inte det så får man massa otur, eller om man fick önska sig något om man gjorde det.. hmm... minns inte riktigt!

 

Lite kärlek till bron ♥

Bro, bro, bro! Vatten, vatten, vatten! Gilla!

 

Blir sen avsläppt på stationen i Sundsvall och tuffar vidare med tåg ner mot Uppsala och nya äventyr som ni kommer få höra om så snart tid finns! Mottagningsveckorna är tyvärr över men de har varit helt

F-A-N-T-A-S-T-I-S-K-A!!!!!

 

Jösses vad långt det här blev men inte kan man dela av det heller, har ni tagit er ända hit så gjorde ni det bra! :)

 

Puss och kram och god natt! ♥


Kommentarer
Postat av: Mrs M

Verkligen en bra sammanfattning av resan, fina bilder. Längtar tillbaks. Tänk att du blev så förtjust i Norrland, kan det bli Bäverträsk nästa??

2011-09-06 @ 19:28:08
Postat av: Anonym

Haha sötEmma! Klart du ska Skurta runt, det är ju bara kul! Åhhh ja Sundsvall! Vi får dra dit på Gatufesten nån gång! :D Det vore ju bawesome! Norrland är najs!! Hahaha, har du sett Ankan rädd!? Noways! Däremot älskar jag ju mina fans! ^^ Hihi! Krya på febern!! Kraaamas!



By the way! Åhh jag saknar Norrland från dina bilder! Några ställen känner jag igen med knappast alla! Vill dit igen!

2011-09-06 @ 22:20:21
URL: http://ankanankan.blogg.se/
Postat av: Pappa

Alltså! Det här var toppen. Vi drar igen....

Men, den goa damen i Moskosel från Umeå bor egentligen i Piteå. OK! å som å det är bara 20 mil emellan.

Härligt att du gillar Norrland så väl. Välkommen i gänget. Kram på dig och sov gott,

2011-09-07 @ 00:54:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0